Eines pel traspàs d'informació
L'escola dóna molta importància a la recollida d'observacions per part dels/es mestres i són diversos els documents que recullen múltiples aspectes del desenvolupament de l'infant.
Informe: És el document que s'entrega a les famílies. És un pdf creat a partir de l'aplicatiu que utilitzen els tutors/es per bolcar els resultats de l'avaluació. Està redactat en dos formats. Per una banda, les competències bàsiques i per l'altre, un desglosament d'objectius per àrees. De cada indicador es realitza una escala de valoració d'assoliment basat en intervals percentuals: gens (<30%), poc (del 31% al 49%), suficient (del 50% al 59%), adequat (del 60% al 69%), força (del 70% al 89%), molt (>90%).
Al final de l'informe es detallen, en un quadre resum, el historial de notes de totes les avaluacions del curs. Aquest és un recurs molt simple, però molt útil per tenir una visual rápida del progrés quantitatiu del infant.
Pel que fa les observacions qualitatives del progrés de l'alumne/a es centren, inicialment, en una visió general del desenvolupament dins l'escola. És a dir, grau de responsabilitat, participació i implicació, esforç i treball en equip. Tot seguit es descriuen els aspectes més destacats en l'àmbit social, habilitats socials, relació amb els companys/es i/o relació amb l'adult. I finalment es fa referència al rendiment acadèmic fent èmfasis a com percep el/la alumne/a el propi procés d'aprenentatge i resumint esquemàticament els objectius que ha de tenir present a l'hora d'afrontar el següent trimestre.
DOP
Graella de buidatge: El DOP té un document d'excel on buida tota la informació destacable que es traspassa a les reunions de claustre. Conté, no només la informació del curs actual, sinó la informació de tots els cursos des que l'alumne/a ha estat escolaritzat al centre.
Cada fila és un alumne/a de la promoció i les dades que si reflecteixen són:
Analitzarem a continuació els documents que utilitzen els tutors/es i els documents propis del DOP, a l'hora de traspassar la informació relativa a l'infant. Ens centrarem en els ítems de valoració i, en certs casos, comentarem les respostes que usualment realitzen.
Tutors/es
Graella de Seguiment: És una graella de word amb 9 conceptes que comprenen des de l'àmbit social fins l'àmbit personal i cognitiu. Les valoracions són qualitatives i es realitzen 3 al llarg del curs. Es diferencien pel color de la lletra (1r trim. negre, 2n trim. blau i 3r trim. verd) i hi ha una graella per cada grup classe.
Els ítems són:
- Nom
- Punts forts de l'infant, és a dir, habilitats, competències o àrees que l'ajuden al desenvolupament.
- Punts febles, habilitats que cal potenciar.
- Estratègies a millorar
- Reforç (si necessita o va a un espai de suport extern)
- Altres a destacar (relacionat amb actitud)
- Què queda per assolir? ortografia, raonament, deixar-se anar, seguretat, gaudir, competitivitat, actitud o destreses al menjador
- Talent/PI/Adaptació? (TDAH Talentós etc)
- Tasques d'estiu
Informe: És el document que s'entrega a les famílies. És un pdf creat a partir de l'aplicatiu que utilitzen els tutors/es per bolcar els resultats de l'avaluació. Està redactat en dos formats. Per una banda, les competències bàsiques i per l'altre, un desglosament d'objectius per àrees. De cada indicador es realitza una escala de valoració d'assoliment basat en intervals percentuals: gens (<30%), poc (del 31% al 49%), suficient (del 50% al 59%), adequat (del 60% al 69%), força (del 70% al 89%), molt (>90%).
Al final de l'informe es detallen, en un quadre resum, el historial de notes de totes les avaluacions del curs. Aquest és un recurs molt simple, però molt útil per tenir una visual rápida del progrés quantitatiu del infant.
Pel que fa les observacions qualitatives del progrés de l'alumne/a es centren, inicialment, en una visió general del desenvolupament dins l'escola. És a dir, grau de responsabilitat, participació i implicació, esforç i treball en equip. Tot seguit es descriuen els aspectes més destacats en l'àmbit social, habilitats socials, relació amb els companys/es i/o relació amb l'adult. I finalment es fa referència al rendiment acadèmic fent èmfasis a com percep el/la alumne/a el propi procés d'aprenentatge i resumint esquemàticament els objectius que ha de tenir present a l'hora d'afrontar el següent trimestre.
DOP
Graella de buidatge: El DOP té un document d'excel on buida tota la informació destacable que es traspassa a les reunions de claustre. Conté, no només la informació del curs actual, sinó la informació de tots els cursos des que l'alumne/a ha estat escolaritzat al centre.
Cada fila és un alumne/a de la promoció i les dades que si reflecteixen són:
- Grup classe actual
- Diagnòstic del projecte de detecció precoç de la Vall d'Hebron
- Dades personals: Adopció, Separació de tutors/es, al·lèrgies, primera llengua, predominança ús de la mà.
- Dificultats: Gràfiques, llenguatge, aprenentatge, atenció, actitud
- Habilitats: Gràfiques, verbals, cognitives, recursos, habilitats socials.
- Observacions: Informació més destacable proporcionada pels tutors/es i mestres i ordenada cronològicament de més antiga a més actual. Cada curs es destaca en negreta i el curs més actual manté el mateix codi de colors que la graella de seguiment dels tutors/es (1r trim. negre, 2n trim. blau i 3r trim. verd).
- Intervencions, actuacions, propostes o seguiment del DOP: Es descriuen les actuacions o avaluacions realitzades pel DOP (en el cas que n'hi hagin). En el cas que hi hagi un diagnòstic o una intervenció oberta es descriu el punt en el que es troben i si hi ha alguna particularitat a tenir en compte (ja sigui dins o fora de l'aula, de cara els/les alumnes, les famílies o l'aula).
- Suport extern
D'aquesta manera es pot veure de cada alumne/a un històric general de seu recorregut pel centre i del tarannà, així com de les potencialitats i reptes que cal treballar. Aquesta graella es traspassa de forma oral durant el claustre, tot i que, en cas de necessitat, estaría disponible pels tutors/es a sol·licitud.
L'aspecte més atractiu d'aquest document és el historial d'observacions dels infants i el contacte del suport extern (en cas que sigui necessari). Permet tenir una visual de les observacions que han realitzat els tutor/es i el claustre.
Documents de seguiment: El DOP realitza un seguiment d'aquells alumnes amb necessitats educatives en diferents documents que recullen informació sobre les proves realitzades, les intervencions psicopedagògiques i les entrevistes amb les famílies i els professionals que intervenen.
Tota aquesta informació es traspassa mitjançant la reunió de fi de curs entre tutors/es de 6è i 1r. El traspàs es realitza oralment però és pot consultar a posteriori als arxius compartits de l'escola.
Documents de seguiment: El DOP realitza un seguiment d'aquells alumnes amb necessitats educatives en diferents documents que recullen informació sobre les proves realitzades, les intervencions psicopedagògiques i les entrevistes amb les famílies i els professionals que intervenen.
Tota aquesta informació es traspassa mitjançant la reunió de fi de curs entre tutors/es de 6è i 1r. El traspàs es realitza oralment però és pot consultar a posteriori als arxius compartits de l'escola.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada