Punt de partida
PREGUNTES I REFLEXIONS
Alguna vegada us heu qüestionat el paper de les Noves Tecnologies en el desenvolupament dels infants? Formo part de les primeres generacions que van néixer dins la cultura tecnològica. Però crec que fins i tot nosaltres no acabem de ser conscients de fins a quin punt la tecnologia ha determinat la nostra manera de ser.
1. ¿Creus que el progrés en el coneixement tecnològic i científic determina i garanteix el progrés econòmic i social? Contesta clarament i justifica la resposta.
Crec que el progrés en el coneixement tecnològic i científic determina l’àmbit econòmic i social. Però no crec que aquesta influència comporti una garantia de progrés.
El model de consum de la nostra societat utilitza els canvis tecnològics i científics per rendibilitzar-los segons els seus cànons. Per això crec que determinen i marquen els canvis econòmics i socials, però no marquen un progrés.
El progrés és un canvi substancial positiu de les bases conceptuals o procedimentals d’un àmbit de la realitat. Per tant, considero que el model de consum que s’estableix a la societat dirigeix els progressos tecnològics i científics per tal que satisfacin el manteniment de les lleis d’aquest consum predominant (el joc amb les emocions, l’augment de les connexions, el preu del temps, la finitud de les coses, la reconstrucció de la realitat,...) sense un progrés.
2. ¿Estàs d’acord en què la constant fonamentació científica de les diferents tecnologies és garantia de la neutralitat ideològica d’aquestes tecnologies? Què en penses?
Crec que si, el desenvolupament tecnològic fonamentat no té una ideologia en si. El que representa una ideologia és l’aplicació que se’n faci.
3. Expressa el teu grau d’acord: Tenir present les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) abans, durant i després de qualsevol activitat d’ensenyament-aprenentatge és un requisit indispensable actualment.
Estic d'acord, perquè tenir cura de la manera com es presenta la informació i com es produeix la comunicació és indispensable a l'educació. Són el mitjà a través del qual es transmeten i es construeixen els esquemes de coneixement.
4. ¿Quines són les causes que originen els profunds canvis que estem patint en tots els àmbits en els darrers anys?
La principal causa és que la manera de relacionar-nos ha canviat i això afecta al concepte que tenim de societat i dels valors que s’hi associen. Per tant, també canvia la nostra manera d’actuar i pensar.
5. Defineix en una frase i digues quin és l’objecte d’estudi, en una segona frase, de la Tecnologia Educativa
La tecnologia educativa és una disciplina que reuneix diferents eines educatives i les seves aplicacions. L’objecte d’estudi són totes aquelles fórmules tecnològiques que potencien i/o influeixen en els aprenentatges.
6. Posa un exemple de transmissió de coneixement i un altre de construcció del coneixement
Un exemple de transmissió de coneixement seria fer que els infants visionin una presentació de power point amb la informació més destacada sobre un tema. En canvi, amb el mateix recurs podem propiciar una situació de construcció de coneixement si els deixem que investiguin sobre un tema, fins i tot poden elaborar un projecte amb aquest tema. I que a continuació creïn una presentació de power point amb allò que han aprés i que volen donar a conèixer.
7. Expressa el teu grau d’acord amb la següent afirmació i argumenta el perquè: “El context és part del coneixement que la persona utilitza per tal d'explicar i donar sentit a una idea".
Estic d’acord perquè la construcció del coneixement es fonamenta en els esquemes de coneixement que l’individu ja posseeix. Per això, davant d’una nova situació busquem en el context quelcom recognoscible.
8. ¿Has pensat en la possibilitat d’adaptar l’entorn de la UOC a les teves necessitats i les dels teus companys i professors (opció Personalitza)? Inclusió del missatge al qual es respon (el lector tindrà una idea del que origina i els detalls del teu missatge), número de missatges visualitzats en les bústies compartides (útil quan hi ha molta comunicació a algunes bústies), signatura de correu (per facilitar la comunicació i posar a un clic de distància altres mitjans de comunicació teus...?
No hi havia pensat fins ara, però els canvis que ofereix estan prou bé. Donen dinamisme i permeten adaptar-la a les teves preferències. L’apartat "Afegeix informació" a "La meva UOC" també és interessant.
9. Comptes amb els coneixements previs que el Pla docent indica per poder ser eficaç durant el desenvolupament de l’assignatura? Fins a quin punt? Pots instal·lar programari, iniciar l’exploració de nou programari pel teu compte, gestionar arxius i comptes amb una actitud positiva cap a web 2.0? Ets capaç de llegir en pantalla (buscar paraules, fer servir l’índex amb hipervincles, moure’t en el document...? i mantenir uns apunts digitals on acumulis la informació de diferents fonts?
Si, en un moment o altre he hagut de fer alguna d’aquestes tasques menys la dels apunts digitals, però perquè sempre he preferit el paper.
10. Situa’t de 0 a 10 (0 gens d’acord 10 molt d’acord)
TE2) L’objecte principal de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de tècniques per als docents: ___8___
CC2) Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors: ___5___
TC1) Els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del coneixement : ____10____
DT2) La tecnologia es basa en la ciència per la qual cosa és neutral en relació a prejudicis, valors i actituds: __9___
CC1) Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge: __6___
DU2) Els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal: __8___
TE1) La Tecnologia Educativa per a psicopedagogs consisteix en assegurar un bon domini de les TIC: ___8____
DU1) Els debats a la UOC poden millorar moltíssim: __10____
TC2) Les TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes: ___10_____
DT1) El canvi tecnològic determina el canvi social: ___10____
MAPA CONCEPTUAL
Insereix en aquest document un mapa de conceptes sobre la relació entre Ciència, Tecnologia, Societat i Educació que, prèviament, hagis realitzat a llapis i paper (o amb algun programa) i escanejat o fotografiat. El resultat de l’escaneig hauria de ser una imatge i no un pdf. Millor una imatge jpg per fer-la servir més endavant. Aquesta tasca és obligatòria per poder continuar l’avaluació continuada.
11. Comenta el teu grau de compromís en relació als coneixements previs que has reflectit en aquest document. Fins a quin punt creus que els defensaries davant d’un tribunal? Creus que poden canviar els teus esquemes en un futur proper?
Tots els coneixements són revisables i modificables. Crec que és sa i necessari fer de tant en tant una revisió de les teves concepcions, per això estic segura que algunes de les idees que he expressat aquí canviaran o es matisaran.
CONCLUSIONS
12. Quines primeres impressions reps en realitzar aquesta primera activitat?
La principal impressió és que aquesta assignatura ha realitzat un exercici de reflexió que ha permès materialitzar els objectius de treball cooperatiu, construcció de coneixements i treball en xarxa que sempre defensa la UOC, en una proposta que realment busca un aprenentatge significatiu. A diferència daltres assignatures on simplement maquillen les activitats perquè semblin que aprofiten els recursos online. Espero que aquesta impressió es confirmi amb el pas del semestre.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada