La relació entre Ciència, Tecnologia i Societat

Les primeres entrades d’aquest blog estaven destinades a mostrar la meva interpretació inicial de la relació entre la CTS, sense haver-me endinsat en l’estudi de l’assignatura de Noves Tecnologies. Un cop passat els mesos em disposo a mostrar la comparació del meu desenvolupament conceptual pel que fa aquest tema. Ho faig a través de la comparació entre el mapa conceptual que us vaig mostrar al principi i el mapa conceptual que he realitzat a l’actualitat.
La comparació respon a dos objectius clars. Per una banda, exterioritzar en un format estructurat els meus aprenentatges i la meva evolució a través del procés d’aprenentatge (reestructuració cognitiva). D'altra banda, aprendre a través de l’experiència pròpia, l’ús i les possibilitats d’una eina tecnològica com el CMap Tools que et permet crear i compartir mapes conceptuals. Tots dos objectius estan encaminats assolir un aprenentatge significatiu.
![]() |
Mapa conceptual inicial |
![]() |
Mapa conceptual actual |
Dit això, retornem als mapes conceptuals per comprovar quina era la meva concepció de la relació de CTS. Si fem un cop d’ull al mapa conceptual de l’avaluació inicial podem observar intuïa l'existència d'una interacció directa entre els tres conceptes. Però tendia cap al determinisme tecnològic (el qual considera que la tecnologia determina el progrés social), en part per l’assumpció del mite que la tecnologia deshumanitza. No obstant, en el mapa posterior es pot veure que aquesta concepció està superada i que la tecnologia obté un pes igualitari entre els tres conceptes principals.
![]() |
Fragment del mapa conceptual actual |
La ciència, per exemple, genera certs coneixements que provenen d’un context social i són elaborats per individus amb un bagatge sociocultural. A més a més fa ús de tecnologies que poden estar desenvolupades per necessitats científiques, socials o com a progrés d’una idea tecnològica. Per tant no ens hem de centrar tant en la relació jeràrquica entre aquests conceptes, com en les sinèrgies que s’estableixen entre les produccions que tradicionalment hem associat a cadascun dels tres àmbits, per observar com funcionen i per fomentar uns vincles més sòlids i eficaços.
Aquesta nova concepció i el desenvolupament de quatre elements bàsics (els mitjans, la psicologia conductista, l’enfocament sistèmic i la psicologia cognitiva) van propiciar la conceptualització del la Tecnologia Educativa (TE).
Avui en dia entenem que la TE té com a objectiu principal l’optimització dels processos i recursos per a la construcció i de coneixements. I per assolir aquests objectius es val d’uns fonaments teòrics que provenen d’àmbits diversos: Teoria de la comunicació, teoria de sistemes, estudis sobre CTS, tecnologia de la informació, psicologia, didàctica i teoria curricular, teoria i sociologia de l’educació, organització escolar.
Tots els àmbits tenen en comú l’èmfasi en les relacions cooperatives, la construcció compartida per un aprenentatge significatiu i la visió global de la realitat. Aquestes característiques són essencials per aconseguir l’optimització en els aprenentatges.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada