Espais que interactuen

“Els infants estan en constant recerca, són competents i experimentadors: l’espai ha de ser, doncs, acollidor, ric en propostes, estímuls i reptes.
Els llocs i els espais han d’estar pensats i organitzats per a permetre que totes les intel·ligències s’impliquin, activant connexions entre l’experiència i el pensament"

Loris Malaguzzi

La primera impressió que vaig rebre a l'entrar a l'escola era que aparentava un edifici força semblant als altres de la zona; totxanes, planta quadrada, i fins i tot una entrada una mica petita. No obstant, a l'instant que trepitges l'edifici central te n'adones que res és per casualitat. Per començar l'edifici central és vertebra al voltant del menjador, un gran espai a mode de pati de les domus ronanes. Serveix com a centre d'esbarjo dels joves de secundària però també com espai polivalent per espectacles, asambleas, etc.

El segon element que destaca és el piano de cua que podem veure a una de les cantonades i que sovint el sents tocar durant el matí per un dels alumnes o per algunes de les múltiples visites que rep l'escola d'associacions que hi col·laboren d'una manera o una altra. L'art també hi és present a través de les reproduccions de grans obres artístiques que decoren les parets conjuntament amb elaboracions dels propis infants. És important fixar-nos en com cuiden els detalls com per exemple els cartells descriptius de les obres, semblants als que poden trobar als museus.



Els espais quan són educatius aporten informació sobre els valors que es volen transmetre. Són una de les parts més visibles del currículum ocult. Si analitzem les imatges d'alguns dels espais del Garbí podem observar com destinen espais personals dins l'aula per cada alumne, com ofereixen propostes als passadissos que interactuen amb els infants, com elaboren espais de joc amb les aportacions dels propis alumnes, com posen a la seva disposició espais de treball o simplement per concentrar-se, com fomenten espais verds i amb materials naturals,...





Per finalitzar també m'agradaria fer esment a aquelles conductes que fomenten el clima de grup i donen calidesa a l'entorn escolar i a l'aula com són els noms de les classes (que defineixen cada curs i que es mantenen des de l'inici de l'escola, d'infantil fins a secundària), el barret d'aniversari que hi ha a cada classe i que es personalitza, els càrrecs que reparteixen les responsabilitats i que fomenten la pràctica democràtica (com el dia en el que els joves de secundària prenen el lloc dels mestres i càrrecs directius i elaboren les propostes de classe per aquell dia), els grups flexibles i intergeneracionals si s'escau que s'elaboren a  partir dels colors del mar (blanc, blau i verd) i el contacte directe dels/les tutors/es amb les famílies per correu electrònic.

Si voleu llegir més informació sobre els espais educatius us recomano la guia que han elaborat des de la Fundació Jaume Bofill. Com dissenyar espais Educatius per aprendre i conviure?

Comentaris

Entrades populars