Observació individualitzada


El funcionament del DOP de l'Escola Garbí es basa en la intervenció indirecta i l'assessorament als docents. Per poder dur a terme aquest model d'intervenció es realitzen reunions amb les tutores i es valora la possible observació del infant pels professionals del DOP.


Avui hem atés la demanda d’una de les tutores de 5è pel que fa el cas de S. una estudiant que mostra dificultats de lectura i matemàtiques. La tutora demana una observació per detectar aquells aspectes en els quals ha de fer incidència per oferir una ajuda ajustada.


Historial: Durant l’etapa d’infantil i CI de primària es realitzen observacions degut a conductes impulsives i desatenció. Es mostren conductes associades al TDA però no es deriva a un especialista extern fins a CM. Els serveis externs han passat una bateria de proves entre elles: SNAPV, CONNERS, DST-J, EDAH. Es detecta dislèxia amb trets de desatenció. Els trets emocionals no surten alterats, però la psicòloga del DOP no està d’acord en aquest aspecte i creu, pel seguiment que ha fet del cas, que la nena té condicionants emocionals relacionats amb la família.
Nucli familiar: El nucli familiar està compost per la mare, el pare i el germà gran amb TDAH. Durant molt de temps els esforços i les atencions s’han centrat en el germà i ara costa dimencionar les dificultats de S perquè la família les compara amb les del germà.

Procediment: La psicologa busca una hora de classe que S pugui sortir per fer l’observació. Un cop al despatx del DOP, se li explica que farà un seguit d’activitats. Abans, la psicologa li demana una mostra de les feines de classe. Uns exercicis de matemàtiques i una crònica en català.
Se li passa una prova de lectura, escriptura i resolució de problemes elaborada pel propi DOP. Inclou la lectura de nombres en veu alta, dictat de nombres, càlcul mental, ordenació de nombres, resolució de problemes, situació temporal i realització de simetries.
Mentre S va duent a terme la prova, la psicòloga escriu les observacions en relació a la prova i les mostres de treball que ha agafat amb anterioritat.
Una vegada finalitzada la prova es realitza una petita entrevista a l’alumna amb les següents preguntes: T’organitzes tu sola la carpeta? T’és fàcil organitzar-te? Quines activitats t’agraden més? Quines menys? Amb què creus que et pot ajudar aquest any la tutora? El procediment no ha durant més de tres quarts d’hora.

Avaluació: Cada alumne observat pel DOP té una carpeta dins els arxius digitals del departament per poder realitzar un buidat de les observacions i fer un seguiment més acurat.
En el cas de S mostra impulsivitat a l’hora d’afrontar les tasques i això també es mostra a les presentacions dels treballs de l’aula. A la crònica hi ha faltes d’ortografia molt bàsiques que ja hauria de tenir assolides (cal reforçar aquelles faltes d’ortografia que el corrector no detecta). Mostra dificultat en la percepció dels nombres a partir de les centenes de miler, també en la descomposició i a l’hora d’establir els nombres anteriors i posteriors de nombres més grans de la centena. Les assignatures per les quals mostra preferència són l’anglès i el català, mentre no li agrada la música (pels estils de música que treballen) i la biblioteca (perquè no li agrada la lectura). Creu que la tutora la podrà ajudar amb l’escriptura i la lectura, les matemàtiques (han acordat col locar ajudes visuals a la taula), corregir la postura, a l’hora de dinar (dinen amb els infants) i amb castellà.
S’ha observat que els punts de la prova on no sabia afrontar la tasca, en comptes de buscar estrategies, justificava el fet degut a la seva dislexia. Al final de la prova la seva escriptura així com el seu llenguatge corporal denotaven impulsivitat i precipitació en l’execució de les tasques.

Recomenacions: Un cop finalitzat el document que recull les observacions i les recomanacions a la tutora, s’ha li envia per mail i es preveu una reunió amb ella durant l’horari que té assignat (periodicitat setmanal o segons demanda del tutor/a).

Comentaris

Entrades populars