Prova de cribratge
La Carme, la meva tutora del DOP, té diverses tasques associades a les demandes dels docents entre les quals es troba l'elaboració d'observacions i recomenacions de treball específiques pels infants detectats.
Per elaborar-les sol recollir informació de diferents fonts: treballs de l'infant, observacions del docent i proves de cribatge. Aquestes últimes són molt diverses i engloben proves psicopedagògiques clàssiques com el TALEC o el PROLEC, però també inclouen proves elaborades per l'EAP.
A més a més, de resultes de la interacció amb els serveis psicològics externs, el DOP ha incorporat una altra prova que els permet fer un cribatge amb els alumnes que han cridat l'atenció dels/les docents. Es tracta del DST-J una bateria de proves per la detecció de la dislèxia (de 6 a 11 anys).
El test es composa de 12 proves: nombres, coordinació, lectura, estabilitat postural, segmentació fonèmica, rimes, dictat, dígits inversos, lectura sense sentit, copia, fluïdesa verbal i semàntica i vocabulari. La prova de rimes es descartable i de fet no està previst el seu recompte en el càlcul final. I la prova que sembla que té més correlació amb el resultat final, segons les especialistes que l'han dut a terme, és la d'estabilitat postural.
Durant el primer trimestre, a Cicle Inicial, es fan nombrosos procediments que ajuden a la detecció de les dificultats d'aprenentatge associades al llenguatge (alguns ja els hem explicat com és el cas del Binding o el Glifing). Amb els casos que presenten un esbiaix més gran és decideix passar el DST-J perquè evita que, en cas de derivació al servei extern, s'hagi de fer un retest de les proves utilitzades evitualment.
Les practicants vam poder llegir el manual de la prova i la vam dur a terme amb alguns alumnes de 2n. Com experiència personal, valoro que la primera vegada que vaig passar la prova, vaig cometre petits errors de forma i no vaig poder recollir totes les observacions associades que hagués volgut (algunes proves van amb temps). Crec que hagués estat més convenient comptar amb la presència d'algú més experimentat que m'assessorés o poder passar la prova en companyia d'alguna altra practicant perquè entre les dues poguéssim recollir les observacions pertinents.
Tanmateix la valoració general és molt positiva ja que l'experiència m'ha permès posar en joc estratègies d'observació que d'altra manera no hagués estat possible. He pogut experimentar com els resultats poden estar influenciats pel moment en què es duen a terme, per la relació que existeix o no entre l'infant i l'especialista o per l'espai on es desenvolupa entre molts altres factors. I he pogut corroborar les observacions i els resultats de la prova amb el diagnòstic final fet per un servei extern.
A més a més, de resultes de la interacció amb els serveis psicològics externs, el DOP ha incorporat una altra prova que els permet fer un cribatge amb els alumnes que han cridat l'atenció dels/les docents. Es tracta del DST-J una bateria de proves per la detecció de la dislèxia (de 6 a 11 anys).
El test es composa de 12 proves: nombres, coordinació, lectura, estabilitat postural, segmentació fonèmica, rimes, dictat, dígits inversos, lectura sense sentit, copia, fluïdesa verbal i semàntica i vocabulari. La prova de rimes es descartable i de fet no està previst el seu recompte en el càlcul final. I la prova que sembla que té més correlació amb el resultat final, segons les especialistes que l'han dut a terme, és la d'estabilitat postural.
Durant el primer trimestre, a Cicle Inicial, es fan nombrosos procediments que ajuden a la detecció de les dificultats d'aprenentatge associades al llenguatge (alguns ja els hem explicat com és el cas del Binding o el Glifing). Amb els casos que presenten un esbiaix més gran és decideix passar el DST-J perquè evita que, en cas de derivació al servei extern, s'hagi de fer un retest de les proves utilitzades evitualment.
Les practicants vam poder llegir el manual de la prova i la vam dur a terme amb alguns alumnes de 2n. Com experiència personal, valoro que la primera vegada que vaig passar la prova, vaig cometre petits errors de forma i no vaig poder recollir totes les observacions associades que hagués volgut (algunes proves van amb temps). Crec que hagués estat més convenient comptar amb la presència d'algú més experimentat que m'assessorés o poder passar la prova en companyia d'alguna altra practicant perquè entre les dues poguéssim recollir les observacions pertinents.
Tanmateix la valoració general és molt positiva ja que l'experiència m'ha permès posar en joc estratègies d'observació que d'altra manera no hagués estat possible. He pogut experimentar com els resultats poden estar influenciats pel moment en què es duen a terme, per la relació que existeix o no entre l'infant i l'especialista o per l'espai on es desenvolupa entre molts altres factors. I he pogut corroborar les observacions i els resultats de la prova amb el diagnòstic final fet per un servei extern.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada