Avaluacions trimestrals

Avui hem pogut observar quin paper juga el DOP dins de les avaluacions trimestrals de Primària i hem pogut ajudar en el buidatge posterior.


El departament está present durant el claustre d'avaluació del primer trimestre. El DOP pren notes sobre 6 aspectes de cada estudiant:
- Dades personals. Inclouen dades sobre una procedència d'adopció, separació de pares (amb data), idioma del nucli familiar, esquerrans o dretans, al·lèrgies o intoleràncies.
- Dificultats d'aprenentatge o de funcionalitat (gràfiques, llenguatge, aprenentatge, atenció, motrius, dinàmica, acitud).
- Habilitats gràfiques, verbals, de raonament, recursos, habilitats socials.
- Observacions sobre aspectes que cal tenir en compte a l'hora d'elaborar una resposta educativa per l'infant.
- Suport Extern. Si està sent tractat en algun servei extern i des de quan.
- Si ha participat en el projecte de cribratge de detecció precoç de les dificultats d'aprenentatge del departament de psiquiatria de l'Hospital Vall d'Hebron. I en cas de donar positiu quin diagnòstic i seguiment s'està fent del cas.

Tots aquestes dades es recullen en unes graelles d'Excel, que són les que nosaltres vam actualitzar, i que van passant de curs en curs. Per tant, en la casella de cada alumne podem trobar l'històric de tots els cursos que ha realitzat a l'escola. Això ens permet veure l'evolució de l'infant amb un sol cop d'ull i veure també si les diferents percepcions dels tutors/es han creat un esbiaix o no. Perquè sigui més fàcil la navegació pel document, es marca el curs amb negreta, les avaluacions del 2n trimestre s'escriuen amb blau i les del 3r trimestre amb verd.

El projecte de detecció precoç de les dificultats d'aprenentatge va ser una iniciativa que va oferir la vall d'Hebron a diferents escoles públiques i concertades. Actualment ja no està actiu però l'hospital va mantenir un acord amb l'escola per seguir oferint el servei de cribratge i diagnòstic als alumnes de 1r de Primària. Tot i que també es passa a totes les noves incorporacions a l'escola i a partir del curs vinent es passaran als de 2n en comptes dels de 1r. Aquest canvi es deu al fet que si l'alumne de 1r no treia un positiu en les proves, la família tenía la percepció que ja no és produiria cap dificultat d'aprenentatge però al llarg de l'evolució de l'infant es poden produir certs canvis que faciliten la detecció de dislèxies, TDA, TDHA,... En aquests casos l'escola és trobava que a la família li costava assimilar que el diagnòstic havia canviat d'un any a l'altra. Així doncs, s'ha pres la decisió d'esperar un any més per passar les proves de cribratge.

La prova inclou el CBCL (que necessita de la col·laboració de la família), el SDQ, i el Conners de conducta. Una vegada conclòs el cribratge el departament ofereix a les famílies que ho necessitin, el servei de IDETAN. Que és una empresa associada al Parc de Recerca de la UB que s'especialitza en el diagnòstic i tractament de trastorns de l'aprenentatge i la impulsivitat. Una altra empresa que també estableix un servei similar és TALEND, la qual col·labora amb IDETAN.

Aquesta manera de treballar tot i ser molt laboriosa crec que és encertada ja que permet fer un seguiment molt acurat i longitudinal de tots els/es alumnes. I és un mètode més fiable per passar la informació d'un tutor/a a l'altre. Al passar les avaluacions del cicle inicial la majoria de dades sobre les dificultats i habilitats es centraven en el procés de lectoescriptura i l'adaptació social. Només si destacava molt en l'aspecte matemàtic (per dalt o per baix) es feia esment al respecte.

Comentaris

Entrades populars