Ajuda entre iguals
Una de les propostes que van sorgir a la CAD va ser reforçar les activitats d'ajuda entre iguals ja que fins ara havien observat que era una experiència molt enriquidora pels joves.
Els alumnes comparteixen un marc d'experiències i llenguatges comuns i s'ofereixen ajudes directes i sensibles a les dificultats d'aprenentatge perquè ells mateixos són aprenents recents d'aquests coneixements (Duran, 2015).
Durant el procés de Transició de Primària a Secundària els alumnes de 1r d'ESO elaboren unes xerrades per explicar als de 6è de Primària quins són els principals canvis i quina és la seva visió personal de l'experiència.
Els de 2n també col·laboren a través de les tutories entre iguals on escolten els dubtes i problemes dels joves de 1r i els orienten o ofereixen ajuda.
Aquest tipus d'ajuda entre iguals a través de les tutories amb parelles d'alumnes d'edats diferents s'anomena Cross Age Tutoring (Tooping, 1998). I es pot definir com un mètode d'aprenentatge i inclusió basat en la relació entre iguals, però amb una diferència d'edat i per tant, d'habilitats i experiències. Tenen un objectiu comú i compartit com és el de conèixer el dia a dia de la secundària, i permet treballar altres aspectes com la cohesió de grup i la prevenció de problemes de convivència.
A la futura reunió amb els tutors/es podré obtenir més informació específica respecte les activitats concretes que es duen a terme. No obstant, m'agradaria finalitzar aquesta entrada compartint una tesi que he trobat molt interessant, perquè fa referència a la metodologia APS. Una metodologia que portem aplicant al món del lleure durant molt anys i que ara es vol aplicar de forma sistemàtica i obligatòria a Secundària mitjançant el Servei Comunitari. Es tracta d'una tesi sobre "L'ajuda entre iguals. Análisi d'una modalitat de pràctiques d'aprenentatge servei" de Maribel de la Cerda Toledo i la podeu trobar al web Tesis Doctorals en Xarxa.
Duran, D. (2015). Tutoria entre iguales: Compartir la capacidad de enseñar con los alumnos. A.R. Mayordomo i J. Onrubia (Coords.), El aprendizaje cooperativo (pp. 191-228). Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.
Topping, K. J. (1998). Paired Learning and Literacy. A K. Topping y S. Ehly (eds.) Peer-Assisted Learning. Nueva Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada