Entrevista als tutors/es II


L'entrevista amb els tutors/es de 6è de Primària va ser molt profitosa, perquè em va permetre conèixer tant l'opinió com el tarannà dels mestres en vers el procés de transició. En el cas dels tutors/es de 1r d'ESO el format de l'entrevista va ser per mail i per tant només disposava de la informació escrita.

No obstant, m'ha permès extreure idees i propostes que poden ser molt profitoses a l'hora d'encarar la següent fase del procés d'intervenció: Redacció del Protocol. Després de realitzar el buidatge de les enquestes als alumnes penjaré un resum de les principals idees extretes de la 1a Fase d'Anàlisi de la situació.

A continuació exposem el contingut de l'entrevista.

Quines activitats o accions (xerrades, tutories individuals o col·lectives) es duen a terme a inici de curs per orientar els/les alumnes en el funcionament de la secundària?

Els primers dies, a nivell grup-classe, no es fa classe "normal", és a dir  bàsicament se'ls explica el funcionament de secundària. Es programa una Unitat Temporal 0 que està dissenyada perquè, un cop fets els grups, es coneguin millor en l’àmbit personal i per introduir-los en el funcionament de secundària i especialment de les UT's (Unitats Temporals). També es realitza una xerrada amb els pares on es treballen aquests temes. 

Quines activitats o accions es duen a terme per ajudar als/les alumnes a la presa de decisió del grup on s'inclouran definitivament?

Bàsicament la primera setmana de curs es dedica a fer activitats d'orientació. Aquestes activitats són d'índole diversa: 
  • Preparem conjuntament la sortida a Font Martina com activitat de coneixença entre els alumnes que ja fa temps són de Garbí i per integrar als nous alumnes. També fem activitats que els permeti compartir força estones de convivència i organitzar la sortida. 
  • D'altra banda, se'ls plantegen algunes qüestions per ajudar-los a fer l'elecció dels companys de curs: Com escollir companys de color (tenen grups de treball flexibles que tenen nom de 3 colors: blanc, verd i blau)? Què és el que més em convé a l'hora de treballar? Quins són els meus interessos i amb qui els vull compartir? 


Un cop feta la sortida a Font Martina, els alumnes han triat un grup de quatre companys. Els professors fan les combinacions oportunes per fer el "grup color" tenint en compte les indicacions dels tutors del curs passat i les del DOP. Quan es presenta el grup als alumnes, se'ls diu que si hi ha algun problema que ho diguin. Aquest curs, per demanda de l'alumne i de la família vam canviar a un parell d'alumnes de grup i classe. 

Quins documents o informes es consulten per conèixer informació dels/les alumnes?

Fem un traspàs a finals del curs anterior, molt genèric, i si tenim més preguntes, els hi demanem al DOP.

Com es realitza l'acollida dels alumnes de nou ingrés? (Entrevistes, documentació complimentada, acompanyament,…)

Uns dies abans de començar el curs fem una reunió amb els alumnes nous per conèixer-ls. Un cop iniciat el curs, el DOP ens envia els documents que té i ens en fa una presentació. Es fa una entrevista amb els pares.


Quina valoració general tens del procés de transició de primària a secundària?

La valoració que tenim del procés de transició és que el traspàs d'informació ha de ser més concret i complex. Rebem la informació a finals del curs anterior i ho fem en una única trobada on els tutors/es de sisè ens expliquen a tots els tutors/es de primer els alumnes, un per un. Això provoca que no es pari més atenció a alumnes que necessiten més observació i ajuda en aquest procés. Ens trobem que ens falta saber on trobar informació rellevant referent als alumnes.

Quins creus que són els punts forts?

Els punts forts són que tenim constància que tant tutors com DOP fan un seguiment molt acurat dels alumnes durant la primària: Punts forts i punts febles, aspectes de millora.. El problema és que a nosaltres no ens arriba aquesta informació.

Què caldria millorar? 

Que la informació arribés, que les reunions de traspàs es fessin un cop saps quins alumnes se t’han assignat a la tutoria. Tenir més temps en general.

Comentaris

Entrades populars