Recollida d'informació I
Després de les vacances de primavera toca posar-se les piles i reprendre les converses amb les companyes del DOP per tirar endavant la intervenció al voltant de la transició de primària i secundària. Sembla difícil conciliar els horaris dels coordinadors/es d'etapes amb el meu horari de pràctiques però espero poder obtenir un espai per realitzar l'entrevista.
Pel que fa l'anàlisi documental sembla ser que no hi ha cap document que explícitament descrigui els processos que es duen a terme dins o fora de l'aula. Tot i que per estar totalment segures volem esperar a l'entrevista amb els coordinadors/es.
No obstant, des del DOP hem estat buscant arxius que siguin d'utilitat per reflectir quines informacions reben els tutors/es de 1r d'ESO respecte els/les alumnes de 6è. I hem trobat una graella que s'havia descartat el curs passar perquè els/les docents no el complimentaven. Algunes de les causes que havien explicitat és que no tenien prou temps per omplir-les i que algunes de les informacions es trobaven duplicades a altres documents.
Aquesta graella té un format d'excel i està estructurada en 4 blocs d'informació amb els subapartats corresponents:
- Dades personals/familiars: Estructura familiar, Nivell educatiu en el qual es va incorporar al centre, Si ha realitzat alguna retenció, Dades mèdiques i Dades psicològiques/psiquiàtriques.
- Aprenentatge:
- Punts febles: NEE, PI, ACI, AC Procedimental, Competències o Àrees implicades, Diagnòstic, Suports interns, Centres Externs (Persona de contacte) i si cal continuïtat o no de cada ítem anterior.
- Punts forts: AACC, Habilitat competencial, Intervencions a l'aula
- Relació social: Amb el professorat es mostra, amb els companys es mostra (a l'aula i durant el joc), convé ajuntar-lo o separar-lo d'algun company/a?
- Relació família-escola: models de relació (s'interessa, col·labora, passiva) i altres informacions.
En general, és una de les graelles més completes i minucioses que he vist. Però particularment crec que, més enllà de la idoneïtat d'utilitzar-la o no, s'haurien d'incorporar algunes modificacions.
Per exemple, el primer apartat es demana a quin nivell es va incorporar a l'escola, però no hi ha un espai pel nom del centre de procedència ni el contacte de la persona responsable del traspàs d'informació. Aquestes dades poden ser importants ens els casos on els infants han mostrat un gran canvi d'actitud o de resultats acadèmics al canviar de centre ja que podem obtenir informació de l'antic centre.
Pel que fa el segon apartat té una equivocació de nomenclatura ja que, associa i anomena punts febles a les NEE per raó cognitiva, sensorial, motriu o de personalitat. I immediatament després associa i anomena punts forts a les AACC. Crec que caldria englobar, per una banda totes, les NEE incloent les AACC (i afegir si hi ha suport intern o extern com en el cas de les altres NEE). Per l'altra s'hauria d'incorporar un altre quadre amb els ítems punts forts i punts febles, ja que qualsevol alumne/a, independentment que tingui discapacitat o no, té potencialitats i aspectes a treballar.
L'apartat de relació social té uns adjectius que el/la docent ha de marcar segons cregui que s'aproximi a la personalitat de l'alumne/a. Personalment crec que aquest mètode tendeix a estandarditzar les percepcions i, per tant, es perd l'enfocament individualitzat que és l'objectiu principal del document. Caldria modificar el quadre per permetre una resposta oberta.
Els pròxims dies espero poder tenir accès a un expedient de mostra (tant la versió física com l'online) per poder descriure la informació que s'inclou.
Per exemple, el primer apartat es demana a quin nivell es va incorporar a l'escola, però no hi ha un espai pel nom del centre de procedència ni el contacte de la persona responsable del traspàs d'informació. Aquestes dades poden ser importants ens els casos on els infants han mostrat un gran canvi d'actitud o de resultats acadèmics al canviar de centre ja que podem obtenir informació de l'antic centre.
Pel que fa el segon apartat té una equivocació de nomenclatura ja que, associa i anomena punts febles a les NEE per raó cognitiva, sensorial, motriu o de personalitat. I immediatament després associa i anomena punts forts a les AACC. Crec que caldria englobar, per una banda totes, les NEE incloent les AACC (i afegir si hi ha suport intern o extern com en el cas de les altres NEE). Per l'altra s'hauria d'incorporar un altre quadre amb els ítems punts forts i punts febles, ja que qualsevol alumne/a, independentment que tingui discapacitat o no, té potencialitats i aspectes a treballar.
L'apartat de relació social té uns adjectius que el/la docent ha de marcar segons cregui que s'aproximi a la personalitat de l'alumne/a. Personalment crec que aquest mètode tendeix a estandarditzar les percepcions i, per tant, es perd l'enfocament individualitzat que és l'objectiu principal del document. Caldria modificar el quadre per permetre una resposta oberta.
Els pròxims dies espero poder tenir accès a un expedient de mostra (tant la versió física com l'online) per poder descriure la informació que s'inclou.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada