Conclusions

El període de pràctiques arriba a la seva fi i amb ell una etapa de la vida centrada en els estudis i la investigació. Ara cal equilibrar el coneixement amb la pràctica per nodrir una vocació i fer-la créixer fins arribar a tenir ofici.


A continuació deixo aquí unes breus reflexions, a mode de conclusió, dels aprenentatges extrets d'aquest experiència.

De l'elaboració i posada en pràctica del pla d'intervenció sempre han avisat que cal ser pragmàtiques i ajustar-se a la realitat del context. Aquesta va ser la meva premissa però lamentablement no ha estat possible complir els terminis que ens vam plantejar en un inici. 

La fase d'anàlisi de la situació es va allargar perquè faltava la participació d'alguns alumnes i professors/es. I ens ha faltat temps per aplicar algunes de les noves propostes del protocol de Transició de Primària a Secundària. 

Malgrat tot, sé que l'equip seguirà el pla inicial ja que va ser un compromís col·lectiu des de l'inici. Només espero poder ajudar-los fins a final de curs i aportar un granet de sorra a la roda del canvi.

Respecte la intervenció, el Procés de Transició de Primària a Secundària, és un tema del qual he trobat molt poca informació acadèmica. Però, parlant amb altres col·legues docents, han sorgit percepcions similars a les plantejades per l'equip del Garbí. La Transició es fa com es pot i no sol ser tan exhaustiva ni completa com hauria de ser. La clau està en la planificació i previsió de les màximes particularitats i excepcions de la situació. Plantejant qüestions com...Quins són els agents implicats? Com s'interrelacionen? Com actuar si tenim molts docents nous? Com donar resposta a les necessitats d'orientació dels/les alumnes? Som capaços de donar resposta a tots els dubtes de les famílies?

Crec que la importància rau en partir d'un anàlisi acurat i plantejar-se un escenari idíl·lic al qual voldries arribar. Aleshores marcar objectius petits i assolibles per anar construint poc a poc tenint sempre present d'on venim i cap a on anem.

Una transició exitosa es crea a partir de tres aspectes bàsics: 
  • Comunicació. Informació ben seleccionada i a disposició de tothom, escolta activa i oberta.
  • Acompanyament. Clima d'acollida, respecte i cura.
  • Protagonisme participatiu. Sentir-se protagonista de la situació i amb capacitat de decisió i participació en el teu propi futur.


A nivell professional he estat posant en pràctica, durant aquests mesos, alguns dels coneixements i competències necessàries per desenvolupar-me com a psicopedagog/a. Hi ha hagut situacions conegudes i familiars per mi, però també situacions que han posat a prova la meva capacitat d'adaptació i aprenentatge. 

Vull agrair sobretot a la meva tutora la Carme Jariod perquè ha fet tot el possible per inclourem dins l'equip i fer que la resta dels docents coneguin el meu paper dins del DOP i dins el projecte d'intervenció. Per proposar-me reptes i experiències el màxim diverses possibles i, així, poder ampliar els meus camps de coneixement.

Pot ser complicat plantejar una intervenció interna quan, qui la dirigeix és algú
"extern" al centre però tot el DOP ha aconseguit que la resta de l'equip em veiés com una més i això m'ha permès conèixer i valorar molt més tota la tasca educativa que s'està duent a terme al Garbí. Desitjo que tots els desafiaments que es plantegin a futur els facin més forts, complexos i exitosos.


Comentaris

Entrades populars